Přístup do aplikace

Přístup do aplikace JASS vám bude zřízen na základě žádosti o přístup.

  • Podání žádosti o přístup je nutnou podmínkou pro zřízení přístupu do JASS.

  • Bez žádosti o přístup není technicky možné přístup do JASS zřídit.

Jak podat žádost o přístup do JASS?

Žádost o přístup do JASS vyplňte na https://jass.kraj-jihocesky.cz/zadost-o-pristup/

Žádost o přístup do JASS je rozdělena do 2 kroků.

  1. Zadat kód/PIN;

  2. Zadat osoby a emaily.

Ad 1: Zadejte kód / PIN a klikněte na „Pokračovat“.

../../_images/JASS_zadost-o-pristup_krok1_fillin.png

Kód/PIN je unikátní kombinace písmen a číslic vygenerovaná speciálně pro konkrétní OÚ ORP. Příslušný kód/PIN je sdělen pouze konkrétnímu OÚ ORP (kód/PIN není zasílán emailem, posílá se jiným distribučním kanálem např. do datové schránky poskytovatele nebo sms zprávou).

Poznámka

Pokud neznáte kód / PIN, požádejte o něj. Kontaktní osoba: Ing. Ivana Moravcová, moravcovai@kraj-jihocesky.cz, +420 774 868 052.

Ad 2: Zadejte jména + příjmení + emaily osob, které mají mít přístup do JASS.

Emaily:

  • Zadané emaily budou použity pro zaslání dočasného hesla do JASS, proto vždy uveďte emaily konkrétních osob. Nezadávejte obecné emaily (např. podatelna@obec.cz).

  • Každá osoba musí mít unikátní email, nelze zadat jeden stejný email ke dvěma osobám.

Osoby, které mají mít přístup do JASS:

  • Počet osob za OÚ ORP není omezen.

  • Další osoby přidáte pomocí tlačítka „+ Přidat osobu“.

../../_images/JASS_zadost-o-pristup_krok2-orp.png

Kliknutím na zelené tlačítko „Potvrdit“ dole na stránce, odešlete žádost o přístup do aplikace JASS.

Poznámka

Nejdříve zadejte všechny osoby, které mají mít přístup do JASS, pomocí tlačítka „+ Přidat osobu“.
poté volbu potvrďte pomocí zeleného tlačítka „Potvrdit“ (dole na stránce). Tímto způsobem můžete podat jednu žádost o přístup do JASS pro více osob.

Varování

Osoby z OÚ ORP, které mají přístup do JASS, mají stejná uživatelská oprávnění. JASS nerozlišuje uživatelské role (např. administrátor nebo čtenář).
Kdo má přístup do JASS, má přístup k Vyjádření OÚ ORP, kde může vyplňovat údaje, ukládat, mazat i odesílat na krajský úřad.
Odpovědnost za udělení přístupů do JASS je zcela na OÚ ORP.

Zrušení přístupu do JASS najdete v kap. Změny v přístupech do JASS.

Kdo a kdy zřídí přístup do JASS?

Přístup do JASS vám bude zřízen po podání žádosti o přístup, návod viz kapitola Jak podat žádost o přístup do JASS?.

JASS je napojený na IDM (Identity Manager) Jihočeského kraje, tzv. AC IDENTITA.
IDM slouží Jihočeskému kraji ke správě identit (tj. ke správě přístupů do aplikací Jihočeského kraje).
Po podání žádosti o přístup je nutné ještě zřídit účet v IDM.

Poznámka

Účet v IDM pro OÚ ORP zřídí tzv. lokální administrátor IDM.

Lokální administrátor IDM

  • mají ho všechny OÚ OPR v JčK (je to obvykle zaměstnanec OÚ ORP),

  • má přístup do IDM, kde může zřizovat uživatelské účty a přiřazovat jim práva (např. právo přístupu do JASS nebo spisové služby),

  • vytvoří účet v IDM pro osoby z OÚ ORP, pro které jste podali žádost o přístup do JASS,

  • přiřadí k účtům v IDM právo přístupu do JASS (tj. v IDM přiřadí skupinu OSOV_JASS_ORP),

  • předá osobě z OÚ ORP její uživatelské jméno a dočasné heslo.

Dočasné heslo slouží pro první přihlášení do systému IDM, kde si při prvním přihlášení nastavíte heslo vlastní (systém vás k tomu automaticky vyzve), viz návod Jak se prvně přihlásit do JASS/IDM?.

Poznámka

Heslo se resetuje v IDM. Návod k resetu dočasného hesla najdete v kapitole IDM a změna dočasného hesla, případně vám s resetem hesla pomůže váš lokální administrátor IDM.

Uživatelské jméno a resetované heslo použije osoba z OÚ ORP pro přihášení do JASS.

Schéma zřízení přístupu do JASS:

../../_images/JASS_IDM-lokalni-admin_schema.png

Návod pro lokální administrátory IDM najdete po přihlášení do IDM, vpravo nahoře, ikona otazníku.

../../_images/IDM_napoveda_symbol-otazniku.png

Změny v přístupech do JASS

Přístupy do JASS je možné měnit - zrušit účet nebo přidat nového uživatele.

Zrušení přístupu uživatele:

  • Účet v JASS zruší kontaktní osoba pro JASS (Ing. Ivana Moravcová, moravcovai@kraj-jihocesky.cz, +420 774 868 052). Kontakt najdete též na Nástěnce (domovské stránce) JASS.

  • Účet v IDM zruší lokální admnistrátor IDM (Správa identit / Organizační struktura / Organizace / Účet (např. ext-jassna): na účtu pravý klik myši - „Ukončit prac. poměr“).

../../_images/IDM_ukoncit-prac-pomer.png

Přidání nového uživatele JASS:

Jak se prvně přihlásit do JASS/IDM?

Pokud jste podali žádost o přístup do JASS na https://jass.kraj-jihocesky.cz/zadost-o-pristup/, bude vám zřízen účet v systému JASS & IDM (Identity Manager) Jihočeského kraje, tzv. AC IDENTITA.

Lokální administrátor vám zřídí účet v IDM a sdělí vám uživatelské jméno a dočasné heslo.

  • Dočasné heslo slouží pro první přihlášení do systému IDM, kde si při prvním přihlášení nastavíte heslo vlastní (systém vás k tomu automaticky vyzve).

  • Návod k resetu dočasného hesla najdete v kapitole IDM a změna dočasného hesla, případně vám s resetem hesla pomůže váš lokální administrátor IDM.

Obecný postup pro první přihlášení do JASS/IDM:

  1. Přihlaste se do IDM https://idm.kraj-jihocesky.gov.cz (použijte dočasné heslo) a změňte si dočasné heslo na vaše heslo. Tím je činnost v IDM hotova, IDM zavřete (ze stránky odejděte).

  2. Přihlaste se do JASS https://jass.kraj-jihocesky.cz, pro přihlášení použijte vámi změněné heslo a přidělené uživatelské jméno (sdělí vám ho lokální administrátor).

IDM a změna dočasného hesla

Změna dočasného hesla se provádí v IDM (Identity Manager) Jihočeského kraje, tzv. AC IDENTITA na adrese https://idm.kraj-jihocesky.gov.cz.

Poznámka

Do IDM se budete přihlašovat vždy, když potřebujete změnit nebo obnovit heslo do JASS (v případě zapomenutého hesla apod.).

Podrobný postup pro změnu dočasného hesla v IDM:

  1. jděte na https://idm.kraj-jihocesky.gov.cz,

  2. na přihlašovací stránce zadejte své přihlašovací jméno a dočasné heslo,

  3. klikněte na tlačítko „Přihlásit“.

../../_images/IDM_login_doplneno.png

Po prvním přihlášení do IDM se vám automaticky zobrazí stránka „Změna hesla“, kde si změňte dočasné heslo na vaše heslo. Postupujte podle pokynů v IDM:

  1. zadejte dočasné (staré) heslo,

  2. zadejte 2x nové heslo,

  3. potvrďte kliknutím na tlačítko „Změnit“. Tím je činnost v IDM hotova, IDM zavřete (ze stránky odejděte).

../../_images/IDM_zmena-docasne-heslo_fillin.png

Poznámka

Heslo musí splňovat tzv. politiku hesel. Heslo musí obsahovat určitý počet znaků, alespoň 1 velké písmeno a nějaký speciální znak (např. pomlčku), musí být bez diakrity, nesmí obsahovat vaše jméno a příjmení.

Čtěte pokyny v IDM a sledujte vyskakovací hlášku, která se vám po změně hesla zobrazí. Heslo bylo změněno, když se vám zobrazí hláška Formulář byl uložen.

../../_images/IDM_formular-byl-ulozen_vyrez.png
Po změně dočasného hesla v IDM jděte na stránku JASS https://jass.kraj-jihocesky.cz, kde se vám zobrazí přihlašovací okno.
Pro přihlášení do JASS použijte již vámi změněné heslo.
../../_images/JASS_login_vyplneno.png

Jak se běžně přihlašovat do JASS?

Aplikace JASS je k dispozici on-line na adrese https://jass.kraj-jihocesky.cz.

Zadejte své uživatelské jméno a heslo do přihlašovacího okna, poté klikněte na tlačítko „Přihlásit“.

../../_images/JASS_login_vyplneno-zapamatovat-prihlaseni.png

Poznámka

Na přihlašovací stránce můžete zaškrtnout pole „Zapamatovat přihlášení?“ (zelená fajfka), což způsobí, že vás aplikace nebude automaticky odhlašovat po určité době nečinnosti. Funkci použijte na zařízeních, kde nehrozí zneužití přístupu.

Pokud potřebujete změnit heslo do JASS nebo jste heslo do JASS zapomněli, jděte na stránku IDM (Identity Manager) Jihočeského kraje, tzv. AC IDENTITA, https://idm.kraj-jihocesky.gov.cz. Aplikace IDM slouží pro změnu hesla nebo v případě obnovy hesla. Jak si změnit nebo obnovit heslo najdete v části Potíže s přihlášením do JASS?.

Potíže s přihlášením do JASS?

Pokud se vám při pokusu o přihlášení do JASS na https://jass.kraj-jihocesky.cz/ zobrazí chybová hláška, je možné, že:

  • zadáváte špatné uživatelské jméno nebo

  • zadáváte špatné heslo nebo

  • dosud jste si nezměnili dočasné heslo v IDM

Neplatné uživatelské jméno

Pokud se vám při pokusu o přihlášení do JASS zobrazí chybová hláška „Neplatné uživatelské jméno nebo heslo.“, je možné, že zadáváte špatné uživatelské jméno.

Pro přihlášení do JASS použijte uživatelské jméno, které vám bylo přiděleno (např. ext-jassna1). Pokud použijete něco jiného např. ext-jassna1[EXT], jedná se o jiného uživatele a do JASS se s vaším heslem nepřihlásíte.

../../_images/JASS_login_neplatne-uzivatelske-jmeno_EXT.png

Řešení:

  1. Opravte uživatelské jméno. Zadejte uživatelské jméno, které vám bylo přiděleno.

  2. Zadejte heslo a přihlaste se (tlačítko Přihlásit).

Neplatné heslo - nenastaveno v IDM / platnost hesla vypršela

Pokud se vám při pokusu o přihlášení do JASS na https://jass.kraj-jihocesky.cz/ zobrazí chybová hláška „Vaše heslo není ještě nastaveno v systému IDM nebo vypršela jeho platnost“, je možné, že:

  • jste ještě nenastavili heslo v IDM

  • nebo platnost vašeho hesla vypršela.

Neplatné heslo - nenastavení hesla v IDM

Pokud jste si heslo v IDM ještě nenastavili, do JASS se nepřihlásíte. Jak nastavit heslo v IDM najdete v kapitole Jak se prvně přihlásit do JASS/IDM?. V IDM je potřeba změnit dočasné heslo na vaše heslo.

../../_images/JASS_chyba_vyprsela-platnost_ext-jassna1.png

Neplatné heslo - platnost hesla vypršela

JASS je napojený na IDM (Identity Manager) Jihočeského kraje, tzv. AC IDENTITA. IDM si z důvodu kybernetické bezpečnosti vynucuje pravidelnou změnu hesla.

  • Platnost hesla do IDM je 6 měsíců.

IDM by vás mělo upozornit na blížící se konec platnosti hesla. Na email vám přijde notifikace, kde bude uveden termín, kdy vám heslo skončí a pokyny, jak si heslo změnit. Pokud vám heslo již propadlo, tj. máte neplatné heslo, postupujte následovně:

  1. jděte na https://idm.kraj-jihocesky.gov.cz/,

  2. zadejte své uživatelské jméno,

  3. zadejte vaše staré (již propadlé) heslo,

  4. klikněte na „Přihlásit“.

../../_images/IDM_login_neplatne-heslo.png

Varování

V poli „Uživatelské jméno“ musí být uvedeno vaše uživatelské jméno, které vám bylo přiděleno (např. ext-jassna1). Pokud bude v poli uvedeno něco jiného např. ext-jassna1[EXT], jedná se o jiného uživatele a do IDM se s vaším heslem nepřihlásíte.

  1. Po přihlášení do IDM se vám automaticky zobrazí stránka „Změna hesla“. Postupujte podle pokynů v IDM (zadejte staré/neplatné heslo, zadejte 2x nové heslo, potvrďte kliknutím na tlačítko „Změnit“). Tím je činnost v IDM hotova, IDM zavřete (ze stránky odejděte).

../../_images/IDM_zmena-hesla_krok2_fillin.png

Čtěte pokyny v IDM a sledujte vyskakovací hlášku, která se vám po změně hesla zobrazí. Heslo bylo změněno, když se vám zobrazí hláška Formulář byl uložen.

../../_images/IDM_formular-byl-ulozen_vyrez.png
  1. Jděte na https://jass.kraj-jihocesky.cz/ a přihlaste se s novým heslem

Poznámka

V případě potíží s přihlášením do JASS/IDM kontaktujte: Ing. Ivana Moravcová, moravcovai@kraj-jihocesky.cz, +420 774 868 052.

Zapomenuté heslo do JASS/IDM

V případě zapomenutého hesla do JASS postupujte následovně:

  1. Jděte na https://idm.kraj-jihocesky.gov.cz/.

  2. Zadejte své uživatelské jméno.

  3. Klikněte na „Zapomenuté heslo“.

../../_images/IDM_login_zapomenute-heslo.png
  1. Zobrazí se vám okno „Potvrdit reset hesla“ – klikněte na „Pokračovat“.

  2. Vyčkejte na potvrzovací kód, který vám přijde do emailu (ignorujte hlášku, že kód vám přijde na telefon, kód vám přijde na email)

../../_images/IDM_login_zapomenute-heslo_reset-hesla_fillin.png
  1. Dále postupujte dle pokynů v IDM: zadejte ověřovací kód, zvolte si nové heslo a uložte. Tím je činnost v IDM hotova, IDM zavřete (ze stránky odejděte).

Čtěte pokyny v IDM a sledujte vyskakovací hlášku, která se vám po resetu hesla zobrazí. Heslo bylo resetováno, když se vám zobrazí hláška Formulář byl uložen.

../../_images/IDM_formular-byl-ulozen_vyrez.png

Poznámka

Pokusů pro přihlášení do IDM je max. 5, poté se účet zablokuje. Po 10 minutách bude účet automaticky odblokován a můžete to zkusit znovu.

  1. Jděte na https://jass.kraj-jihocesky.cz/ a přihlaste se s novým heslem (tj. obnoveným / resetovaným heslem).

Poznámka

V případě potíží s přihlášením do JASS/IDM kontaktujte: Ing. Ivana Moravcová, moravcovai@kraj-jihocesky.cz, +420 774 868 052.

Standardní změna hesla do JASS/IDM

V případě standardní změny hesla do JASS/IDM postupujte následovně:

  1. Přihlaste se do https://idm.kraj-jihocesky.gov.cz/.

../../_images/IDM_login_standard_fillin.png
  1. Po přihlášení do IDM klikněte na siluetu člověka vpravo nahoře.

  2. Vyberte v menu „Změna hesla“.

../../_images/IDM_zmena-hesla_standard.png
  1. Postupujte dle pokynů v IDM (zadejte staré heslo, zadejte 2x nové heslo, potvrďte kliknutím na tlačítko „Změnit“). Tím je činnost v IDM hotova, IDM zavřete (ze stránky odejděte).

../../_images/IDM_zmena-hesla_krok2_fillin.png

Čtěte pokyny v IDM a sledujte vyskakovací hlášku, která se vám po změně hesla zobrazí. Heslo bylo změněno, když se vám zobrazí hláška Formulář byl uložen.

../../_images/IDM_formular-byl-ulozen_vyrez.png

JASS je napojený na IDM (Identity Manager) Jihočeského kraje, tzv. AC IDENTITA. IDM si z důvodu kybernetické bezpečnosti vynucuje pravidelnou změnu hesla. Platnost hesla do IDM je 6 měsíců.

Poznámka

IDM by vás mělo upozornit na blížící se konec platnosti hesla. Na email vám přijde notifikace, kde bude uveden termín, kdy vám heslo skončí a pokyny, jak si heslo změnit. Pokud vám notifikace nepřišla a heslo vám již propadlo, postupujte dle pokynů pro Neplatné heslo - platnost hesla vypršela.

  1. Jděte na https://jass.kraj-jihocesky.cz/ a přihlaste se s novým heslem.

Poznámka

V případě potíží s přihlášením do JASS/IDM kontaktujte: Ing. Ivana Moravcová, moravcovai@kraj-jihocesky.cz, +420 774 868 052.